Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

Helatorstai

Bachin kantaatit

Helatorstain asema suurena juhlana näkyy Bachin kantaattien määrässä. Kolmen "tavallisen" kantaatin lisäksi Bach sävelsi helatorstaihin oratorion kuten jouluun ja pääsiäiseen.
- Wer da gläubet und getauft wird (BWV 37, vuodelta 1724)
- Auf Christi Himmelfart allein (BWV 128, vuodelta 1725)
- Gott fähret auf mit Jauchzen (BWV 43, vuodelta 1726)
- Lobet Gott in seinen Reichen, Himmelfarts-Oratorium (BWV 11, vuodelta 1735)

BWV 37 on Bachin ensimmäiseltä Leipzigin palvelusvuodelta. Kantaatti alkaa koko kuoron laulamalla päivän evankeliumin sitaatilla: "Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva." Seuraavan tenoriaarian teksti "Der Gaube ist das Pfand der Liebe" kertoo uskon synnyttävän rakkauden tekoja. Alfred Dürr on löytänyt jo alkukuorosta viittauksen tähän: kuoron laulaman motettikudoksen kontrapunktina on soitinten aihe, joka viittaa Lutherin katekismusvirteen Jumalan kymmenestä käskystä. Kantaatin alkuosa päättyy sopraanon ja alton duettokoraaliin (virren 43 viides säkeistö). Basson resitatiivia ja aariaa seuraa kuoron päätöskoraali.

BWV 128 alkaa kantaatin nimen mukaisella virrellä, kuin koraalikantaatit, joita Bach pääosin sävelsi toisena Leipzigin vuotenaan, mutta tämä kuten useampi vuoden 1725 pääsiäisajan kantaateista on Mariane von Zieglerin runoilema. Zieglerin tekstejä Bach sävelsi varsinkin kolmantena Leipzigin vuotenaan.

Kantaatin BWV 43 teksti ankkuroituu vahvasti Raamattuun. Kantaatin rakenne muistuttaa Bachin pikkuserkun, Johann Ludwig Bachin kantaattien muotoa, jossa teos alkaa Vanhan testamentin tekstillä ja sisältää alkupuolen päätteeksi lainauksen Uuden testamentin tekstistä. Kantaatin orkesteri on suuri trumpetteineen ja patarumpuineen, joita tarvittiin alkukuoron psalmin tueksi: "Jumala nousee valtaistuimelleen, riemuhuudot kaikuvat, pasuunat soivat." Sitaatti päivän evankeliumista on puolestaan kirjoitettu sopraanon resitatiiviksi: "Kun Jeesus oli puhunut heille tämän, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle." (Mark. 16: 19)

BWV 11, Kristuksen taivaaseenastumisen oratorio, ei laajuudeltaan ole juuri kantaatteja mittavampi. Bach lienee antanut teokselle lajinimen oratorio siksi, että se - jouluoratorion tapaan - kokoaa sävellyksen rungoksi kaikki evankeliumien ja Apostolien tekojen raamatunkohdat, jotka kertovat helatorstain tapahtumista. Oratorion musiikki on kuten jouluoratorion ja pääsiäisoratorion osin lainaa Bachin aiemmista kantaateista.