Bachin kantaatit
Kolmelle helluntaipäivälle on Bachilta säilynyt kaikkiaan yhdeksän kantaattia. Näistä ensimmäisen (BWV 34, 59, 74 ja 172) ja toisen (BWV 68, 173 ja 174) helluntaipäivän kantaatit liittyvät meillä edelleen helluntaina luettaviin teksteihin. Kolmannen helluntaipäivän kaksi kantaattia (BWV 175 ja 184) ovat tematiikaltaan vähän erilaisinakin helluntaihin ja yleensä pääsiäisaikaan liittyviä.
Helluntaikantaateista varhaisin on Weimarissa vuonna 1714 sävelletty Erschallet, ihr Lieder (BWV 172). Sen juhlallista johdantokuoroa seuraa basson resitoima päivän evankeliumin jae: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani." (Joh. 14: 23) Kantaatin erikoisuus on sopraanon ja alton aaria, jossa keskustelevat Anima (Sielu) ja Spiritus Sanctus (Pyhä Henki). Päätöskoraalia (virren 43 neljäs säkeistö) on voinut seurata vielä alkukuoron kertaus.
BWV 59, Wer mich liebet, joka esitettiin Leipzigissa ainakin vuonna 1724, on säilynyt epätäydellisenä. Kantaatti alkaa nimensä mukaisesti päivän evankeliumin sitaatilla, nyt koko orkesterin säestämänä sopraanon ja basson duettona ja loppuu säilyneen aineiston mukaan jo neljänteen osaan, basson aariaan. Juuri nämä kaksi osaa (osat 1 ja 4) Bach toisaalta siirsi erilaisille esittäjistöille seuraavan vuoden samannimiseen kantaattiin BWV 74. Tässä kantaatissa lainataan myös evankeliumin jatkoa: "Minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne." (Joh. 14: 28) Sen Bach sävelsi basson aariaksi, jota säestää vain basso continuo. Kantaatti päättyy helluntaivirren säkeistöön (= meillä virsi 118).
BWV 34, O ewiges Feuer, neljäs ensimmäisen helluntaipäivän kantaateista, on alkuaan hautajaiskantaatti. Bach muunsi sen helluntaikantaatiksi vain muutamaa kuukautta myöhemmin, keväällä 1726. Teos on silti aito helluntaikantaatti: sen alkukuoron runo viittaa päivän epistolaan (Ap.t. 2: 1 - 13) ja päätöstutti "Friede über Israel!" evankeliumiin.
Myös toisen helluntaipäivän kantaatit sopivat meillä itse helluntaipäivään, jonka kolmannen vuosikerran evankeliumiteksti, tuttu "pienoisevankeliumi" (Joh. 3: 16 - 21) tulee siteeratuksi kaikissa kolmessa päivän kantaatissa.
BWV 68, Also hat Gott die Welt geliebt, alkaa päivän evankeliumista muodostetulla virrellä, kuin koraalikantaatti, mutta jatkuu sitten Mariane von Zieglerin runoilemana. Aloituskoraalia seuraava sopraanon aaria Mein gläubiges Herze on Bachin tunnetuimpia (suomeksi nimellä Oi riemuitse mielen´). Jälleen kerran violoncello piccolo (kuten toisena pääsiäispäivänä ja kuudentena sunnuntaina pääsiäisestä) konsertoi sopraanosolistin kanssa. Aarian päätteeksi soittimet, sellon lisäksi oboe ja viulu, virittävät vielä riemukkaan välisoiton aarian aiheista. Kantaatin päätös on vaikuttava kaksoisfuuga evankeliumitekstin jakeesta: "Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan." (Joh. 3: 18)
|