Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

6. sunnuntai pääsiäisestä

Bachin kantaatit

Kuudennelle sunnuntaille pääsiäisestä on säilynyt kaksi samannimistä Bachin kantaattia, Sie werden euch in den Bann tun (BWV 44 vuodelta 1724 ja BWV 183 vuodelta 1725). Ne alkavat samalla raamatuntekstillä, mutta ovat sävellyksinä aivan erilaiset.

Päivän evankeliumin jae, Jeesuksen sanat, joilla kumpikin kantaatti alkaa, on dramaattinen ja vakava: "Teidät erotetaan synagogasta, ja tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle." (Joh. 16: 2)

BWV 44 käsittelee laajasti Jeesuksen sanoja. Tummin värein maalattua alkusoittoa seuraa tenorin ja basson duetto, jonka sanat toistavat Lutherin raamatunkäännöksen ilmaisua pannaan joutumisesta eli erotetuksi tulemisesta (in den Bann tun). Duetto johtaa sitä välittömästi seuraavaan kiihkeään kuoro-osaan, jonka tekstinä on jakeen jälkipuolisko. Myös seuraava alton aaria, tenorin koraali ja basson resitatiivi muistuttavat Kristuksen seuraajien vaikeasta tiestä. Vasta päätöskoraalia edeltävä sopraanon aaria kääntää kantaatin affektin: "Es ist und bleibt der Christen Trost, das Gott vor seine Kirche wacht" (Kristityn toivona on ja pysyy, että Jumala suojelee kirkkoaan).

BWV 183 kuuluu kantaattirunoilija Mariane von Zieglerin teksteihin, joita Bach sävelsi runsaasti vuonna 1725. Zieglerin teksti huokuu uskonvarmuutta, vaikka sen johdantona on sama evankeliumin jae kuin edellisessä kantaatissa. Niinpä Bach säveltää edellisvuoden laajan johdannon sijaan vain viiden tahdin resitatiivin, jossa kuitenkin on tiivistettynä jakeen koko vakavuus:


 

Lyhyt basson resitatiivi on mestarinäyte siitä, miten ilmaisu voi kiteytyä. Eroon joutumisen (Bann) Bach on kirjoittanut suurten intervallien kuvaamana, ja surmaamista (töten) ilmaisee vähennetyn septimisoinnun laskeva sävelkulku. Kaikki tämä tapahtuu muuttumattoman bassoäänen eli urkupisteen päällä niin, että basson sävel näyttäytyy jatkuvasti eri valossa suhteessa sen ylle rakennettuun sointuun.

Zieglerin kantaattitekstin avainsanoja ovat tenorin aarian "Ich fürchte nicht" (En pelkää kuoleman kauhuja, sillä turvanani on Kristuksen käsivarsi), alton resitatiivin "Ich bin bereit" (Olen valmis antamaan elämäni Vapahtajalleni) ja sopraanon aarian "Höchster Tröster" (Korkein Lohduttaja, Pyhä Henki, joka osoitat tien). Kantaatin soittimisto on poikkeuksellinen: jousisoittimia värittää peräti neljä oboeta, jotka kvartettina myötäilevät alttosolistia tämän resitatiivissa Ich bin bereit, ja harvinainen "pikku" sello, violoncello piccolo, jonka Bach valitsi soolosoittimeksi useaan kantaattiinsa saman vuoden aikana (katso esimerkiksi toisen pääsiäispäivän tai helluntaipäivän Bach-sivua).

Päivän etusivun tunnuskuvassa on yhdistetty Bachin kantaatin BWV 13 (joka ei ole tämän pyhän kantaatteja) koraali ja päivän psalmivirsi 381. Katso tästä lisää erityistä-sivulta!