Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

1. adventtisunnuntai

Bachin kantaatit

Johann Sebastian Bachin säilyneistä noin kahdestasadasta kirkkokantaatista kolme on osoitettu ensimmäiseen adventtisunnuntaihin:

BWV 61, Nun komm, der Heiden Heiland
BWV 62, Nun komm, der Heiden Heiland
BWV 36, Schwingt freudig euch empor

Kaikissa kolmessa kantaatissa keskeisellä sijalla on ikivanha jouluajan virsi Veni redemptor gentium (meillä virsi 16), jota Martti Lutherin saksannoksena Nun komm, der Heiden Heiland laulettiin ensimmäisen adventtisunnuntain päivän virtenä (saks. Hauptlied). Teokset ovat kolmelta eri vuosikymmeneltä, joskin BWV 36 on suurelta osin koottu aiemmin sävelletystä musiikista.

BWV 61 on Bachin Weimarin ajalta, vuodelta 1714. Sen kokonaisrakenne on ajan kuuluisimman kantaattirunoilijan ja "modernin" kirkkokantaatin kehittäjän, Erdmann Neumeisterin (1671-1756) käsialaa. Neumeister aloittaa tekstinsä virren Nun komm ensimmäisellä säkeistöllä ja päättää sen katkelmaan Philipp Nicolain vuonna 1601 julkaisemasta virrestä Wie schön leuchtet der Morgenstern (virsi 43). Näiden väliin sijoittuu kaksi resitatiivia ja aariaa. Resitatiiveista jälkimmäinen on suora lainaus Raamatun tekstistä: "Siehe, ich stehe vor der Tür und klopfe an (Minä seison ovella ja kolkutan, Ilm. 3: 20)."

Bach sävelsi kantaatin johdantokoraalin juhlavaksi alkusoiton ja koraalin yhdistelmäksi. Tempon vaihtuminen majesteettisesta hitaasta nopeaan ja taas paluu hitaaseen on peräisin barokin ranskalaisesta tavasta säveltää alkusoitto.

Neumeisterin ensimmäinen resitatiivi (Der Heiland ist gekommen) ja aaria (Komm, Jesu, komm) julistavat Vapahtajan tuloa seurakuntansa keskelle. Ilmestyskirjan lainaus on ymmärrettävä Jeesuksen itsenä sanomaksi, ja Vapahtajan kehotukseen runoilija vastaa yksittäisenä seurakuntalaisena: "Öffne dich, mein ganzes Herze, Jesus kömmt und ziehet ein." Resitatiivi ja aaria ovat kantaatin herkkä huipennus. Bach sävelsi resitatiivin Siehe, ich stehe vor der Tür bassolle, kuten Jeesuksen repliikkien kohdalla oli tapana, ja muokkasi resitatiivista ariosomaisen miniatyyrin, jossa jousisoitinten pizzicato kuvaa sydämen ovelle kolkuttamista.

- kuuntele mp3-muotoinen näyte basson resitatiivista* -

Vapahtajan kutsua seuraa sopraanon, Kristuksen morsiamen, aaria. Tämä laulaa halustaan avata sydämensä Vapahtajalle. Kantaatin päätös on seurakuntaa edustava kuoron koraali.

BWV 62 on sävelletty Bachin pitkäaikaisimmassa ja viimeisessä virkapaikassa Leipzigissä vuoden 1724 adventiksi. Se on ns. koraalikantaatti, jossa koko teoksen teksti on otettu suoraan tai johdettu nimivirrestään. Kantaatin aloitus, jälleen juhlallinen alkusoitto, ja päätös, yksinkertainen koraalisovitus, lainaavat virren ensimmäistä ja viimeistä säkeistöä sellaisenaan. Väliosien (aaria - resitatiivi - aaria - resitatiivi) tekstin on virsirunon pohjalta vapaasti muodostanut tuntematon runoilija.

BWV 36 poikkeaa kahden edellisen teoksen rakenteista siten, ettei siinä ole ollenkaan resitatiiveja. Vuonna 1731 lopullisen muotonsa saaneen kantaatin osat ovat koraaliosia lukuunottamatta aiempiin yhteyksiin sävelletyistä maallisista kantaateista. Tekstiä vaihtamalla Bach pystyi useinkin käyttämään uudelleen teoksiaan, jotka oli alkuaan sävelletty johonkin "maalliseen" tilanteeseen kuten onnittelukantaatiksi paikallisen ruhtinattaren syntymäpäiville. Tällaisen tilausteoksen musiikki olisi todennäköisesti aniharvoin jäänyt elämään tai edes säilynyt, ellei Bach olisi "uusiokäyttänyt" sen aineksia kirkkokantaattina.

Lyhyen suomenkielisen yleisesityksen Bachin kirkkokantaateista avaat lehtori Juhani Haapasalon kotisivulta.

* Näyte on levyltä Joh. Seb. Bach, Complete cantatas, Teldec 8.35306. Esiintyjät Ruud van deer Meer, basso, ja Concentus musicus Wien, johtajana Nikolaus Harnoncourt.