Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

Kynttilänpäivä

Bachin kantaatit

Kynttilänpäivälle on säilynyt kolme Bachin kantaattia:
- Erfreute Zeit im neuen Bunde (BWV 83)
- Mit Fried und Freud ich fahr dahin (BWV 125)
- Ich habe genung (BWV 82)

Lisäksi Bachin tiedetään esittäneen alkuaan muuhun yhteyteen säveltämistään kantaateista myös kynttilänpäivänä ainakin kantaatteja Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn (BWV 157), joka lienee alkuaan hautajaiskantaatti, ja Komm, du süsse Todesstunde (BWV 161), joka on sävelletty 17. sunnuntaille helluntaista.

BWV 83 sai ensiesityksensä kynttilänpäivänä 1724. Jousisoitinten ja oboeitten ohella kaksi käyrätorvea sisältävä soittimisto on saanut myös vokaaliosuuksiin mielenkiintoisen koostumuksen: kantaatin solistitehtävissä ei esiinny sopraanoa, vaan kuin vanhan Simeonin kunniaksi vain miesääniä - joihin tuolloin lukeutui myös alton ääniala.

Kantaatti alkaa alton aarialla, jossa riemuitaan uudesta liitosta. Tätä avaa seuraava basson resitatiivi, jonka kehyksinä on kahdeksannella psalmisävelmällä laulettu Simeonin kiitosvirren teksti päivän evankeliumista. Tenorin aaria "Eile, Herz, voll Freudigkeit" lainaa runomuotoisena heprealaiskirjeen tekstiä "Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen…" (Hepr. 4: 16). Kantaatin päätöskoraali on Martti Lutherin Simeonin kiitosvirsimukaelman (Mit Fried und Freud) päätössäkeistö Er ist das Heil und selig Licht.

BWV 125 on koraalikantaatti (vuodelta 1725), jonka pohjana on edellä esitellyn kantaatin päätöskoraalin virsi Mit Fried und Freud. Lutherin nelisäkeistöisen virren aloitus ja päätös ovat kantaatin kehyksinä ja välisäkeistöt kahden resitatiivin ja aarian sisältönä. Virren toinen säkeistö on mukana myös sellaisenaan basson resitatiiviin liitettynä.

BWV 82 on vuodelta 1727. Kokonaan vapaasti runoiltu vaikkakin tiiviisti päivän evankeliumiin sidottu kantaatti kuuluu Bachin harvoihin soolokantaatteihin, joihin ei liity edes kuoron päätöskoraalia. Alkuaan bassosolistille sävelletty teos sai lukuisia esityksiä, ja Bach siirsi sen äänialan myös sopraanolle sopivaksi. Kantaatin toinen ja kolmas osa (resitatiivi Ich habe genung ja aaria Schlummert ein, ihr matten Augen) ovat erillisinä myös Anna Magdalena Bachin nuottikirjassa. Sen antaman esimerkin mukaisesti aarian soitinosuudet voidaan myös jättää pois ja esittää kyseiset resitatiivi ja aaria vain urkujenkin säestämänä versiona.