Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

3. sunnuntai pääsiäisestä

Bachin kantaatit

Kolmannelle sunnuntaille pääsiäisestä on säilynyt kolme Bachin kantaattia: Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12), Ihr werdet weinen und heulen (BWV 103) ja Wir müssen durch viel Trübsal (BWV 146). Kaikki liittyvät läheisesti päivän evankeliumiin ja ovat kristityn ilon ja murheen kuvaajina korostetun vastakohtaisia.

BWV 12, Weinen, Klagen, on Bachin tunnetuimpia teoksia. Bach siirsi toistuvan bassoäänen ylle rakennetun alkukuoron kudoksen h-mollimessunsa Credon Crucifixus-osaan. Myös Franz Liszt lainasi kantaatin aiheita samannimiseen urkuteokseensa.

Weimarissa vuonna 1714 valmistunut kantaatti alkaa surumusiikinomaisella soitinjohdannolla, jota seuraa kuoron itkun ja tuskan valitus. Kromaattinen laskeva basso luo osaan vahvan intensiteetin; kuuntele tästä mp3-muotoinen näyte!* (Weinen, Klagen -sanojen sijaan voit kuvitella myös h-mollimessun tekstin Crucifixus!)

BWV 103 alkaa suoralla lainauksella päivän evankeliumista: "Te saatte itkeä ja valittaa." Jälleen Bach tehostaa kuoron sävelkulkuja laskevalla kromatiikalla. Kuin auringonpilkahdus kyynelten läpi on samalla soiva korkean nokkahuilun liverrys kaukana kuoron kudoksen yläpuolella. Bach rakentaa kantaatin johdantokuoroon vaikuttavan käänteen surusta iloon: Bassosolistin laulamia Jeesuksen sanoja "te joudutte murehtimaan" värittää orkesterikudos, joka päättyy vahvoihin, odottamattomiin sointupurkauksiin. Seuraa lupaus: "Mutta tuskanne muuttuu iloksi." Jälleen piccolonokkahuilu tuo taitekohtaan aivan oman sävynsä. Tästä avaat mp3-näytteen.*

Kuten edellinen kantaatti myös BWV 146 on Bachin ensimmäisiltä Leipzigin vuosilta. Teoksen laaja alkusoitto ja kuoron avauksen musiikki (Jumalan valtakuntaan meidän on mentävä monen ahdingon kautta, Apt. 14: 22) ovat kuitenkin peräisin aiemmin sävelletystä soitinkonsertosta, jonka Bach sävelsi ilmeisesti alkuaan viululle ja orkesterille ja muunsi myöhemmin myös cembalokonsertoksi. Nyt solistitehtävä on annettu urkurille. Kantaatin sopraanoaaria viittaa psalmiin 126 Ich säe meine Zähren. Se voidaan laulaa suomeksi sanoin:

Nyt kylväin kyyneleitä
niin raskain sydämin
käyn täällä tietäni,
vaan kerran riemuksi
on korjuussa vaihtuva taakkani mainen.


Toisen säkeen alku kerrataan tarvittaessa "niin raskain, niin raskain", samoin kolmannen säkeen alku (tarvittaessa nuottiarvoja jakaen) "käyn täällä, käyn tietäni". (suom. Juhani Haapasalo)

* Näyte BWV 12 on Bachin kantaattien kokonaislevytyksestä (Teldec CD 8.35030-1), esiintyjinä King's College Choir Cambridge ja Leonhardt-Consort, joht. Gustav Leonhardt. Näyte BWV 103 on samasta kokonaislevytyksestä (Teldec CD 8.44281), esiintyjinä Max van Egmond, basso, ja Knabenchor Hannover sekä Collegium vocale, Gent, ja Leonhardt-Consort, joht. Gustav Leonhardt.