Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

1. sunnuntai pääsiäisestä

Bachin kantaatit

Bachin kaksi kantaattia ensimmäiselle sunnuntaille pääsiäisestä ankkuroituvat vahvasti päivän raamatunteksteihin. Halt im Gedächtnis Jesum Christ (BWV 67) on ensimmäiseltä Leipzigin palvelusvuodelta, pääsiäiseltä 1724. Am Abend aber desselbigen Sabbaths (BWV 42) on vuodelta 1725.

BWV 67 on suuren koneiston kantaatti, vaikka vaskipuhaltimia edustaa "vain" corno da tirarsi eli ilmeisesti trumpetin tyyppinen mutta sitä hiukan pehmeämpi torvi. Se on mukana kantaatin aloituksessa ja koraaleissa. Jousisoitinten ja puupuhaltimien rooli on merkittävän karakterisoiva.

Alkukuoron teksti kehottaa muistamaan "että Jeesus Kristus on herätetty kuolleista" (2. Tim. 2: 8). Tenorin aariassa tähän vastataan: "Jeesukseni on ylösnoussut!" Samalla sydäntä kalvaa opetuslapsi Tuomaan tavoin epäilys; missä Jeesus sitten on? Alton resitatiivissa vakuutetaan profeetta Hooseaa lainaten, ettei kuolemalla ole enää mahtia eikä tuonelalla pistintään, mutta vaikka kuoro yhtyy tähän laulaen voittaneesta Kristuksesta ja vihollisen suistamisesta, epäilevä mieli ei rauhoitu ennen kuin Jeesus ilmestyy ja tervehtii: "Rauha teille!"

Kantaatti huipentuu Jeesuksen ja opetuslasten tapaamista kuvaavaan aariaan, jossa toistuu neljästi: "Friede sei mit euch." Alfred Dürr löytää moninkertaisen retorisen vastakkainasettelun, jonka merkitys ei jää epäselväksi: jousten levoton liike - puhaltimien pitkä linja, kuoron (opetuslasten) hätääntynyt ääniala - basson ("vox Christi") matala, rauhoittava ääniala, kuoron tasatahtinen, ahdistunut tahtilaji - soolon levollinen kolmijakoisuus. Kantaatin päättää virrensäkeistö Du Friedefürst, Herr Jesu Christ.

BWV 42 alkaa soitinjohdannolla (ilmeisesti Bachin aikaisemmasta soitinkonsertosta lainatulla) ja tenorisolistin laulamalla päivän evankeliumin ensimmäisellä jakeella (Joh. 20: 19). Tenorin resitatiivia seuraa alton aaria, jossa kantaatin tuntematon runoilija lainaa toista raamatunkohtaa ja muistuttaa Jeesuksen sanoista: "Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään (Matt. 18: 20)." Kantaatin alkupuolisko on ehkä päättynyt neljäntenä osana seuraavaan sopraanon ja tenorin koraaliduettoon.

Mahdollisesti saarnan molemmin puolin jaetun kantaatin jälkipuoliskon aloittaa basson resitatiivi, jossa päivän epistolaan (1. Joh. 5: 4 - 12) viitaten lauletaan Kristuksen esimerkistä ja omasta todistuksesta. Basso jatkaa vielä aarialla, jonka kuvat Jeesuksesta aurinkona ja kilpenä ovat Psalmien kirjasta (Ps. 84). Kantaatti päättyy rauhan rukoukseen Verleih uns Frieden gnädiglich (= virsi 586). Kuoroa tarvitaan vain tähän päätöskoraaliin, ellei sitäkin lauleta solistisesti. Voisi ajatella, että Bach halusi näin antaa kuorolaisilleen lepotauon, kun vain noin viikkoa aikaisemmin oli laulettu Johannes-passio, pääsiäisoratorio ja vielä toisena pääsiäispäivänä uusi, kuorolle vaativa kantaatti (katso edellisiä Bach-sivuja).