Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

18. sunnuntai helluntaista

Bachin kantaatit

18. sunnuntaille helluntaista on säilynyt kolme Bachin kantaattia:
- Bringet dem Herrn Ehre seines Namens (BWV 148)
- Ach, lieben Christen, seid getrost (BWV 114)
- Wer sich selbst erhöhet, der soll erniedriget werden (BWV 47)

BWV 148 lienee sävelletty Leipzigissa vuonna 1723. Teos alkaa juhlavalla yleisellä psalmijohdannolla Antakaa Herralle kunnia (Ps. 29: 2) ja sivuaa sitten monin kohdin päivän evankeliumia viitaten sapattiin ja lopuksi suuren sapattiin ("Den grossen Sabbat möge halten!"). Jeesuksen kysymykset ja vastaukset sapatin luonteesta häntä piinanneille fariseuksille tuntuvat avaavan myös alkukuoron merkityksen. Ihmisen Poika on myös sapatin Herra (Mark. 2: 28 / III vsk:n evankeliumi) ja siis ylistettävä kaikista teoistaan.

Kantaatti sisältää toisenkin tutun psalmilainan psalmin 42 alusta: "Niinkuin peura janoissaan etsii vesipuroa, niin minä kaipaan sinua, Jumala." Teoksen resitatiivit ja aariat on kirjoitettu altolle ja tenorille. Sopraano ja basso ovat mukana vain alun ja päätöksen ylistyksissä. Päätöskoraalina on viimeinen säkeistö virrestä 297: "Yhdessä kerran saamme me kiittää auttajaamme."

BWV 114 vuodelta 1724 on Bachin toiselle Leipzigin palvelusvuodelle tyypillinen koraalikantaatti. Virren Ach, lieben Christen, seid getrost pohjalta tuntematon kantaattirunoilija on muodostanut kantaatin tekstin, jossa aloitus ja päätös sekä sopraanosolistin laulama neljäs osa ovat aivan virren mukaiset ja väliosat, tenorin aaria, basson resitatiivi, alton aaria ja tenorin resitatiivi referoivat sitä vapaammin ja ankkuroivat kantaatin juuri tähän pyhään viittaamalla päivän evankeliumiin.

BWV 47 on esitetty ainakin vuonna 1726, joskin teos saattaa olla varhaisempi. Se on Bachin ainoa tunnettu kantaatti Johann Friedrich Helbigin tekstiin, jonka runoja mm. G. Ph. Telemann on säveltänyt.

Kantaatti alkaa nimensä mukaisella päivän evankeliumitekstin päätösjakeen lainauksella itsensä korottamisesta ja alentamisesta. Nykyinen suomalainen Evankeliumikirja rajaa tämän jakeen luettavan tekstin ulkopuolelle. Kantaattiteksti viittaa juuri tähän jakeeseen myös alton aariassa, basson resitatiivissa ja aariassa ja päätöskoraalissakin, jossa asetetaan vastakkain maallinen kunnia ja Kristuksen lahjoittama autuus.