Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

Hakusivulle
SHU
 
Virret
Psalmi
Tekstit
Evankeliumi
Erityistä
 
Kuoro
Soolo
Urut
 
Bachin kantaatit

Kirkkovuosi soi

Septuagesima

Bachin kantaatit

3. sunnuntaille ennen paastonaikaa on säilynyt kolme Bachin kantaattia:
- Nimm, was dein ist, und gehe hin (BWV 144)
- Ich hab in Gottes Herz und Sinn (BWV 92)
- Ich bin vergnügt mit meinem Glücke (BWV 84)

BWV 144 on Bachin ensimmäiseltä Leipzigin virkavuodelta 1724. Kantaatti alkaa kuoron ja orkesterin motetilla, joka nimensä mukaisesti lainaa päivän evankeliumin jaetta: "Ota omasi ja mene." Alton aaria muistuttaa, ettei kristityn pidä "murista" (Murre nicht!) siitä, miten Herra omaansa jakaa, vaan olla osaansa tyytyväinen. Aariaa seuraa kuoron koraali Was Gott tut, das ist wohlgetan, ja vielä tenorin resitatiivi lainaa näitä virren alkusanoja muistuttaessaan tyytyväisyyden hyveestä. Lyhyehkön kantaatin päätöskoraalia Was mein Gott will edeltää enää sopraanon aaria Genügsamkeit.

BWV 92 on koraalikantaatti (vuodelta 1725), jonka pohjana on Paul Gerhardtin virsi. Sen sävelmä on sama kuin edellisen kantaatin päättävän virren. Sävelmän toisinto tunnetaan suomalaisena "Paavon virtenä", herännäisjohtaja Paavo Ruotsalaisen mielellään laulamana psalmivirtenä Sinuhun turvaan, Jumala.

Koska Gerhardtin virsi on 12-säkeistöinen, myös kantaatti on laajahko, vaikka virsisäkeistöistä osa saa yhdistetyn käsittelyn. Toisaalta kantaatti sisältää useita erilaisia koraalisovitustekniikoita. Alun laajan konsertoivan ja päätöskoraalin suppean käsittelyn lisäksi Bach liittää koraalin myös osaksi resitatiivia (osat 2 ja 7) ja antaa sen myös alttosoolon laulettavaksi (osa 4). Päätöskoraalia edeltävä sopraanon aaria Meinem Hirten bleib ich treu on orkestroitu epätavanomaisesti: solistia ja tämän kanssa konsertoivaa oboeta säestää jousisoitinten pizzicato, jossa ovat mukana myös bassosoittimet muttei urkuja tai cembaloa. Lopputulos on pastoraalisen ilmava. (Mp3-näyte*)

BWV 84 lienee helmikuulta 1727. Kantaatti on päätöskoraalia lukuunottamatta sopraanon soolokantaatti. Teoksen liittymäkohta päivän evankeliumiin on näennäisesti löyhä, mutta siinä korostuu jälleen tyytyminen saamaansa osaan, kuten jo kantaatin osien alkusanat kiteyttävät: "Ich bin vergnügt", "Gott ist mir ja nichts schuldig" tai "Ich esse mit Freuden mein weniges Brot".

* Näytteessä esiintyvät Arleen Augér, sopraano, Klaus Kärcher, oboe d'amore ja Bach-Collegium Stuttgart joht. Helmuth Rilling (Hänssler Classic MM4179-2).