Kirkkomusiikin osastoVirtuaalikatedraali Sibelius-Akatemia

URKUJEN RAKENNE
 


URKUSANASTO
 


SUOMEN HISTORIALLISIA URKUJA

Suomen urkuhistoria   Urkujenrakentajia
 

Urkujen kuva

Helsinki (Uusimaa)

Sibelius-Akatemia

  • Forster & Andrews 1895
  • 27 äänikertaa, 3 sormiota ja jalkio
  • mekaaninen soittokoneisto ja mekaaninen hallinta

Sibelius-Akatemia osti 1990-luvun alkupuolella Glasgowin Houtchesontownin presbyteerisen kirkon 1892 valmistuneet Forster & Andrews-urut, jotka oli tarkoitus pystyttää sopivaan paikkaan opetus- ja harjoitusuruiksi. Urut varastoitiin aluksi Hyvinkään vanhan villatehtaan tiloihin. Sopivaa sijoituspaikkaa ei löytynyt ennen kuin Musiikkitalon Organo-sali valmistui, ja urkuja päästiin pystyttämään. Laajan restaurointi- ja asennustyön suoritti Urkurakentamo Martti Porthan Oy vuonna 2011. Urkujen dispositiota laajennettiin jalkion osalta neljällä äänikerralla. Pillit lisä-äänikertoihin hankittiin puretuista 1800-luvun lopun uruista Englannista.

Ulkoasu

Urut on rakennettu kerroksittain ja soittopöytä on urkujen edessä alhaalla. Soittopöytä on vedetty normaalia ulommaksi pillistöstä, sillä pöydän yläpuolella on saarnatuoli.

Kaksi viiden suuren pillin tornia kehystää fasadin keskiosaa, joka muodostuu keskeisesti korostetusta pillikentästä. Saarnatuolin takana olevan syvennyksen molemmin puolin on vielä pienet pyörökaariset pillikentät. Fasadipillit on varustettu englantilaiseen tapaan voimakkailla ja suorastaan prameilla koristemaalauksilla. Urkukaappi on huomattavan korkea, ja sen puurakenteet on ootrattu vaalean tammen väriin.

Tekniikka ja dispositio

Uruissa on listelaatikot ja mekaaninen koneisto, lukuun ottamatta jalkiota, jonka koneisto on pneumaattinen. Jalkiopillistön laajennusosa jaettiin urkujen sivuille ja koneisto rakennettiin mekaaniseksi. Jalkiolaatikon venttiilit avautuvat venttiiliruumaan sijoitetuilla työpalkeilla. Rekisteritapit sijaitsevat koskettimistojen sivuilla olevissa vinoissa tauluissa. Pillien poraukset ilmalaatikoissa ovat bassossa huomattavan suuret, mikä kertoo, että äänikertojen bassoalueita on korostettu.

Dispositiossa kiinnittää huomiota pääpillistön tukeva, ja paisutuspillistön värikäs dispositio, sekä positiivin (Choir) niukkuus ja hiljaisuus; positiivia ei ole edes mahdollista yhdistää pääpillistöön.

 

   Dispositio

Great Organ C - g3

Swell Organ C - g3

Choir Organ C - g3

Double Open Diapason 16’

Bourdon 16’

Dulciana 8’

Open Diapason 8’

Open Diapason 8’

Lieblich Gedact 8’

Stopped Diapason 8’

Hohlflöte 8’

Flauto Traverso 4’

Gamba 8’

Salicional 8’

Flautino 2’

Principal 4’

Voix Celestes 8’

Clarinet 8’

Suabe Flute 4'

Gemshorn 4’

Fifteenth 2’

Piccolo 2’

Trumpet 8’

Mixture 3 ranks

Cornopean 8’

Oboe 8’

Tremulant

Pedal C - f1

Koppelit

Open Diapason 16’

1. Swell to Great

Bourdon 16’

2. Swell to Choir

*Principal 8

3. Swell Octave

*Fifteenth 4

4. Swell to Pedals

*Trombone 16

5. Great to Pedals

*Trumpet 8

6. Choir to Pedals

* jalkion laajennus,

pillit Englannista 1800-luvun lopulta

Lisätietoja

Organo-salin esittelysivut: http://www2.siba.fi/organo