Bachin kantaatit
Bachin pitkäaikaisimmassa virkapaikassa Leipzigissä kantaatti ei kuulunut paastonaikaan, jollaiseksi laskettiin myös adventin aika heti ensimmäisen adventin jälkeen. Bach sävelsi ennen Leipzigin vuosiaan kantaatteja myös eräisiin paastopyhiin. Tällainen teos on toiseen adventtisunnuntaihin Weimarissa vuonna 1716 sävelletty Wachet! betet! betet! wachet! (BWV 70a), jonka Bach laajensi myöhemmin Leipzigissä ja sijoitti tällöin kirkkovuoden päätökseen (26. sunnuntai helluntaista, meillä Valvomisen sunnuntai). Päivien valvomista korostavat teemat ovat lähellä toisiaan.
Kantaatin alkuperäinen teksti on runoilija Salomon Franckin muodostama. Kun Bach laajensi teoksen Leipzigissä, hän lisäsi siihen useita resitatiiveja ja yhden koraalin ja jakoi kantaatin kaksiosaiseksi. Adventtikantaattina teoksen muoto oli seuraava:
- Wachet, betet, laajamuotoinen orkesterin ja kuoron aloitus; kuuntele tästä mp3-muotoinen näyte kuoron sisääntulosta, jossa sana wachet saa heräämistä ja valvomista kuvaavan nousevan, asteettaisen sävelkulun ja betet (=rukoilkaa) pysähtyy pitkälle sävelelle * - Wenn kömmt der Tag, alton aaria, jota säestää vain basso continuo - Lasst der Spötter Zungen schmähen, sopraanon aaria, jota säestävät jousisoittimet ja basso continuo; tekstissä on viittaus päivän evankeliumiin Kristuksen sanojen pysymisestä (Christi Wort muss fest bestehen) - Hebt euer Haupt empor, tenorin aaria, säest. oboe ja jouset - Seligster Erquickungstag, basson aaria, säest. trumpetti ja jouset - Nicht nach Welt, päätöskoraali
* Näyte on J. S. Bachin kantaatin BWV 70 ensimmäisestä osasta. Teksti Salomon Franck 1717, esitt. Tölzer Knabenchor ja Concentus musicus Wien, joht. Nikolaus Harnoncourt. Äänite vuodelta 1977, CD vuodelta 1989 Teldec 8.35340 242 572 - 2.
|